Hoe houd je de aandacht vast in een tijd van informatie-overload? En hoe vertel je een gelaagd verhaal online en offline? We zijn wezens die op zoek zijn naar betekenis. We zoeken naar verbanden in alles wat we zien en meemaken. We maken er in ons hoofd een verhaal van. Storytelling is de manier om de aandacht van je publiek vast te houden.
Ik raakte gegrepen door storytelling toen ik in 2008 begon met verslaggeving vanuit Irak en zocht naar manieren om de lezer hier en daar te laten meeleven. In Nederland werd ik medeoprichter en was ik 5 jaar directeur van de Stichting Verhalende Journalistiek. Inmiddels heb ik jarenlange ervaring in online en offline storytelling, vaak op meerdere podia. Zie bijvoorbeeld: dit verhaal, dit verhaal of dit verhaal.
En toen?
Verhalen vertellen is een manier om informatie te structureren. Een manier die aansluit bij hoe onze hersenen werken; die denken namelijk altijd “en toen”? (of “en dan?”).
Spanningsboog
Bij het vertellen van een verhaal kies je bewust een perspectief en een vertelstijl. Je denkt na over wie je hoofdpersonage is, welke scènes cruciaal zijn en welke spanningsboog je wilt aanhouden.
Hart Het beste verhaal verbindt hoofd, hart en buikgevoel en voegt zo een emotionele laag toe aan de informatie.
Feiten Storytelling geeft context aan feiten. De feiten zijn de feiten, maar wat betekenen ze?