Wat is een verhaallijn en wat is nu een geslaagd voorbeeld van storytelling?
Storytelling is een manier om informatie te structureren. Wij mensen zijn betekeniszoekende wezens. Bij alles wat we zien en meemaken zoeken we impliciet verbanden; we maken een verhaallijn in ons hoofd. Storytelling sluit daarop aan.
Als je storytelling wilt inzetten om een verhaal te vertellen dat aansluit op je doelgroep, dan kies je bewust voor een vertelperspectief en een vertelstem, denk je na over wie je hoofdpersoon is, welke scènes cruciaal zijn voor je verhaal, en over de spanningsboog.
De beste storytelling verbindt hoofd, hart en buik. En voegt dus een emotionele laag aan informatie toe. Een goed verhaal leest niet als huiswerk. Je kunt je verplaatsen in degene die de gebeurtenissen ondergaat. Zie bijvoorbeeld: dit verhaal, dit verhaal of dit verhaal.
Storytelling vergt een andere manier van informatie verzamelen. Centraal staan niet de feiten maar de beleving. De feiten mogen in iedere cultuur, in iedere groep hetzelfde zijn, we handelen naar wat die feiten voor ons betekenen. Storytelling legt de focus op de ervaring.
Mijn specialisme? Organisaties en makers helpen om het emotionele hart van hun verhaal te vinden.
Meer weten?
– kijk naar mijn portfolio
– wat hebben anderen over mij gezegd?
– of mail om gelijk een afspraak te maken: paulien@schrijfkracht.nl.