Over Bureau Schrijfkracht

We leven in een wereld van veel en vluchtige informatie. Schrijfkracht verbindt met integer onderzoek en gedreven storytelling hoofd en hart en ontwikkelt zo verhalen die resoneren.

Schrijfkracht is opgericht door Paulien Bakker. Ik studeerde journalistiek en psychologie en specialiseerde me in cultuurverschillen, menselijke drijfveren en storytelling. Je gedrag in het verleden is de beste voorspeller voor toekomstig gedrag, volgens selectiepsychologen, en dus….

Zinvol

Nog voor ik kon schrijven, zette ik op zondag mijn ouders, broer en oma op een bankje voor me en hield een preek. Ik wilde iets overbrengen – of was het me om de collectezak te doen? Tot grote opluchting van iedereen, kreeg ik een paar jaar later de typemachine in het vizier.

Tekening van meisje dat geblinddoekt mediteert in de wolken

Ervaren

Na mijn studies journalistiek (hbo) en psychologie (universiteit) werkte ik vijf jaar op de redactie van het blad IntermediairPW. Daar leerde ik het redactionele proces kennen. Ik ging als freelance journalist verder en schreef voor kranten, tijdschriften en een aantal internationale media. Terugkerende klanten waren onder meer de Volkskrant, Vrij Nederland, NRC, Psychologie Magazine, Flow en het Amerikaanse Narratively en Al Jazeera English. Daarnaast was ik hoofdredacteur en ontwikkelde diverse bladen in opdracht, waaronder Talent, Werf&, Erik en Magazine Verhalende Journalistiek. Gaandeweg verschoof mijn aandacht steeds meer van de lezer/kijker/luisteraar informeren naar verleiden.

Passie voor andere culturen

Als twintiger beoefende ik vechtsporten (karate en zelfverdediging) op vier continenten – in The Bronx (New York), India, Mali, België en natuurlijk in eigen land. Toegegeven, de ene keer met meer succes dan de andere. Jaren later reisde ik naar Rwanda en kwam terecht in een weeshuis. De directeur vertelde me hoe hij op zijn twaalfde als enige levend een volle kerk verliet. Ik kreeg kippenvel. Luisterend naar zijn ervaring, besefte ik dat dat was wat voor mij zinvol is: andermans louterende ervaringen overbrengen. Kort erop reisde ik af naar Irak, waar de indringende verhalen voor het oprapen lagen. Een snoepwinkel. Maar terwijl sociale media de wereld omspanden, merkte ik dat ons vermogen om ons in een ander te verplaatsen steeds meer op de proef gesteld werd. Hoe bereik je je publiek nog? Ik ging op zoek en raakte geïnspireerd door The New Yorker.

Een snoepwinkel: hier ontmoette ik verhalende journalisten van over de hele wereld, en maakte ik kennis met hun prachtige verhalen in audio, video, online en tekst.

Storytelling

Storytelling is een manier om informatie te structureren, en is op bijna alles van toepassing, vooral als je een ervaring wilt overbrengen. Van 2013-2018 was ik directeur van de Stichting Verhalende Journalistiek en organiseerde jaarlijks een internationale conferentie voor 300+ collega’s. Wederom een snoepwinkel: hier ontmoette ik verhalende journalisten van over de hele wereld, en maakte ik kennis met hun prachtige verhalen in audio, video, online en tekst. Ik bedacht onder meer Meestervertellers, dat jaarlijks de beste Nederlandstalige verhalende journalistiek online bijeenbrengt. De afgelopen jaren zette ik storytelling ook in voor film, sociale media campagnes en tentoonstellingen.

Grensverkennend

Storytelling gaat voorbij de grenzen van het geschreven woord. Ik werkte onder meer aan verschillende tentoonstellingen en crossmediale projecten, zoals: Daily life Baghdad (Irak; met fotograaf Marieke van der Velden), Country without Orphans (Rwanda; met filmmaker Anisleidy Martínez en fotograaf Anaïs López) en I want to break free (Albanië; met fotograaf Bernadet de Prins). Daarnaast schreef ik twee boeken: Een romantisch volk over de olierijke Iraakse stad Kirkuk en Wat volgt op een vergissing over een Iraaks gezin waarvan een kind radicaliseerde.

Story doctor

Tegenwoordig geef ik schrijfbegeleiding aan andere makers (vooral fotografen en schrijvers). Ik coach hen bij het vinden van het emotionele hart van hun verhaal. Vooral als je al langer aan een project werkt, dan verzuip je op een gegeven moment in je materiaal. Door terug te gaan naar het emotionele hart van het project, krijg je als maker weer richting. En het mooie is: wat dicht bij het hart ligt, is eigenlijk altijd zinvol.

Lees hier wat anderen over me zeggen.

Foto credtis eerste en laatste foto: Rafaël Philippen

nl_NLNederlands