Mooi woord is dat eigenlijk, nieuws-gierig. Ik heb het even aan de taalexpert – oké een taalexpert – voorgelegd, taaljournalist Gaston Dorren. ‘Gierig moet je opvatten als “inhalig, gretig, begerend”, in dit geval dus naar nieuwtjes. Leergierig is er ook zo één,’ legde hij uit. Meer willen weten dus.
Maar dat is de goede oude tijd.
Het verlangen dat hoort bij deze tijd is juist het tegenovergestelde: we willen minder nieuws tot ons nemen, of in ieder geval minder prikkels. De uitdaging voor ons makers en nieuwsprofessionals is daarom om de aandacht te winnen en vast te houden. Aandachtsgierigheid. Tsja, het klinkt nog niet, misschien moeten we er nog aan wennen.
Huiswerk
Vooral journalisten zijn wel geneigd om te roepen dat iedereen de krant móet lezen, dat nieuws nu eenmaal nieuws is, dat je toch interesse in de wereld om je heen hebt, dat de onderste steen boven moet komen, de journalistiek is er om de democratie te controleren, belangrijk!
Maar als de krant lezen voelt als huiswerk, als in een tijd van informatieovervloed je aandacht continu wordt weggezogen – dan komt vroeg of laat toch de vraag op:
Hoezo moeten we nieuws consumeren?
Zelf merk ik dat ik steeds minder tijd op de socials doorbreng en steeds meer moeite doe om prikkels buiten te sluiten. Ons publiek kan zich ieder moment verliezen in een podcast, YouTube, de socials, Netflix – you name it.
Trukendoos
Als makers zullen we dus harder moeten werken. De kunst afkijken bij scenario- en reclameschrijvers, marketeers, of misschien wel bij succesvolle influencers die met beeld en tekst of in bewegend beeld de aandacht grijpen, of het nu verdiend is of niet.
Wat hebben zij allemaal in hun trukendoos zitten? Over welke trucs kun jij dus als schrijver van actuele non-fictie beschikken? Ik ben de afgelopen zomer vast gaan inventariseren. Ik kom tot twaalf tools. Twaalf manieren waarop je als maker de aandacht kunt grijpen en vasthouden. Maar er zijn er vast veel meer. Voor ik mijn twaalftal uit de doeken doe (in de volgende nieuwsbrief, beloofd!): Welke tools gebruik jij of bewonder je van begenadigde aandachtstrekkers?
Werk je aan een mooi project en zou je graag met een story doctor willen sparren over wat nu het emotionele hart van je verhaal is? Stuur me een berichtje.
Foto: Andrea Piacquadio, Pexels