In het boek ‘Luister’ beschrijft Sacha Bronwasser hoe het is om het onderwerp te zijn van andermans verhaal. In haar geval (spoiler alert!) is de verteller ongevraagd hoofdpersoon geworden van een kunstproject.
Ze geeft een beeld van hoe indringend het is om jezelf terug te zien, ongevraagd, en verbeeld en ingekleurd door een ander. Hoe dat beeld kan gaan vallen over het beeld dat je van jezelf hebt. Je weet van jezelf: je doet je best en soms gaan dingen niet zoals je wilt, maar je bent geen slecht mens. Je beziet je handelen met de kennis die je hebt van je motivatie.
Perugia
Maar kun je nog blijven bij jouw beeld van jezelf, als een ander (of anderen) daar een indringend, ander beeld van jou tegenover zet? Als de media een oordeel hebben over wie jij bent of hoe jouw groep is?
Ik las het boek terwijl ik onderweg was naar het International Journalism Festival in Perugia, Italië. In het verlengde daarvan bezocht ik een sessie met als titel “Their story or yours”. (En het gave is dat je al die sessies van het festival gratis terug kunt kijken, zie de link onderaan!) Een aparte redactie binnen CNN is nu op zoek naar nieuwe manieren om verhalen te maken, één waarbij geïnterviewden niet worden gebruikt om een nieuwsitem te illustreren, maar waarin er met hen wordt samengewerkt om hun verhaal te vertellen.
Lijnrecht
Het past bij deze tijd. Sociale media en de informatieovervloed van deze tijd hebben de oude manier van journalistiek bedrijven aan het kantelen gebracht; van een objectieve waarheid naar een subjectieve weergave daarvan. Van een anonieme verslaggever – zoals de krant er niet eens zo lang geleden nog uit zag – naar een wereld waarin ieder zijn eigen perspectief heeft en van daaruit zijn verhaal vertelt.
Het is een spannende ontwikkeling die op sommige fronten (in de media en de culturele wereld) beter lijkt uit te pakken dan op anderen (in de politiek). Individuele beleving kan blijkbaar ook lijnrecht tegenover gezamenlijke belangen komen te staan. De twee verenigen is ongetwijfeld één van de grote uitdagingen van onze tijd. Het omgekeerde, van een objectieve waarheid naar een subjectieve beleving gaan, daar is daarentegen een eenvoudige formule voor. Dat is simpelweg een kwestie van nieuws omzetten in storytelling.
Roy Peter Clarke schreef jaren geleden al eens in ‘Writing Tools’:
Who = character
What = action
Where = setting
When = chronology
Why = cause
How = process
Wil je de sessie van CNN Equals terugkijken?
Of kijk hier voor iets anders van het International Journalism Festival Perugia.
Werk je aan een mooi project en zou je graag met een story doctor willen sparren over wat nu het emotionele hart van je verhaal is? Stuur me een berichtje.