### **Een ongeluk poets je niet zomaar weg**
*Een ramp is nooit te voorspellen. Maar je kunt wel leren ermee om te gaan. Goede communicatie staat daarbij voorop.*
### **Aanleiding**
Internet maakte het mogelijk dat nieuws op elk moment door iedereen naar buiten gebracht kon worden. Dit betekende ook dat een crisis zich razendsnel kon verspreiden. Hoe manage je als communicatieprofessional een crisis die zich in real-time ontvouwt?
### **Aanpak**
Ik schreef al jaren over personeel & organisatie, over recruitment en bedrijfsopleidingen, over assessment centers en CEO’s. Maar waar ik echt blij van werd (en nog steeds word), is een goede crisis.
Voor *Volkskrant Banen*, het wekelijkse blad voor hoogopgeleide banenzoekers, ging ik op zoek naar praktijkvoorbeelden van crisiscommunicatie en interviewde ik deskundigen. Het artikel verscheen in 2008, toen we nog maar net gewend raakten aan de snelheid waarmee nieuws – en dus ook een communicatieve misser – viraal kon gaan.
???? **[Lees het volledige artikel (PDF toevoegen)]**
### **Quote**
*”Op internet verschijnen ook roddels. Het gevaar is dat journalisten dat zonder wederhoor overnemen. Wij monitoren daarom bij een crisis nauwkeurig wat er in de media verschijnt. Dan kun je de communicatiestrategie bijsturen als dat nodig is.”*
Maar een bedreiging is ook een kans, stelt Van Wendel de Joode: *”Internet maakt ook dat we breder kunnen communiceren. En je ziet online goed welke geruchten er leven en met welke vragen mensen zitten.”*
—
???? **Verschenen in:** *Volkskrant Banen*
???? **Datum:** Juni 2008
????️ **Project type:** Artikel